VYDRŽ PRŤKA, VYDRŽ!!!
.

COMPLETION IN PROGRESS.

Please be patient. Ta
Ráda bych všechny čtenáře upozornila, že se již od počátku května 2011 v Austrálii nenacházím. V tuto chvíli se snažím doplnit své zážitky a dostane se i na praktické rady :-)
Ať už patříte k mé rodině, kamarádům, přátelům, známým či neznámým...


(-: ...VÍTEJTE... :-)

Cesty života jsou nepředvídatelné a nevyzpytatelné. Mé kroky teď míří do míst, kde se žije "hlavou dolů", a tak zakládám tento blog, abych mohla informovat ty, které tu opustím, jak se mi v Klokanově daří, nedaří, co mě trápí a co mě dělá potěšení.

Prosím všechny návštěvníky o shovívavost... Snad se mi podaří vést blog racionálně s určitou posloupností a nádechem jakéhosi řádu (či neřádu) :-)

Pokud by někdo i přes to pociťoval potřebu mě kontaktovat osobně, nechť tak učiní na adrese: catchi@centrum.cz

...

středa 19. listopadu 2008

HMAS SYDNEY

Proč jsem takhle divně nazvala další článek? Dneska jsem byla ráno ve škole. Bylo to fajn, mám nového učitele...je to brit... Ale to už jinde jsme, je to jiná vesnice...

Po škole jsem šla domů a jak tak jdu přes město, koukám, že na Martin Place (Martinově náměstí)jsou námořníci a že je tam asi nějaká ceremónie... Tak jsem si řekla, že času mám dost, než půjdu do práce a že se mrknu, vo co jako de..

V pozadí můžete vidět dvě plátna, která drželi váleční veteráni. Na plátnech byly napsány roky různých bitev nebo válek ... např. Calabria, Korea, Vietnam, Kuvait... byly tam bitvy a války od té první světové až po Kuvait. A nad těmi všemy daty bylo napsáno Hmas Sydney. Netušila jsem o co jde, ale zůstala jsem a pozorovala.


Všechno se odehrávalo u tohodle pomníku... Je na něm napsáno: Za naši hrdinskou smrt... Konaly se různé projevy, kterým jsem díky špatné zvukové technice nerozuměla ani slovo, a pak se pokládaly věnce.


Mezi tím vším hrála kapela námořnictva...


Se mi tam všici nevešli, tak jsem je musela vzít na dvakrát...


A když to všechno skončilo, kapela odešla a lidi se taky začli rozcházet, pozorovala jsem to hemžení cinkajících dědů a pánů... Někteří měli jen jednu řadu medailí (ten pán vzadu uprostřed), jiní jich měli tolik, že museli začít druhou řadu (pán vpravo).


Tenhle je měl na obou stranách saka...


Pán vlevo, se zdá, že žádný nemá...ale měl taky jednu řadu...


Tady další dědové doprovázení babičkami...



Ale nebyly to jen medaile, co zdobily saka přítomných pánů. Někteří měli hned pod medailemi černobílé fotografie... kamarádů (jednotlivých osob i celých skupin)... s největší pravděpodobností těch, kteří padli...

No můžu vám říct, že nejenom oni brečeli... i já musela zamáčknout slzu... tak nějak jsem si vzpoměla na moje dědy, kteří oba dva válku zažili a podíleli se na protifašistickém odboji... a byla jsem ráda, že jsem měla a mám možnost být s nimi osobně a že jsem je nemusela znát jen z fotek...

... Když se všichni začali rozcházet, cinkající pánové začali sundavat medaile, dávali je do speciálních váčků a tak hezky si při tom s těmi třesoucími se rukami pomáhali... bylo to prostě takový hezký... :-)

Nejprve krátce o Hmas Sydney:


HMAS Sydney byl lehký křižník Royal Australian Navy třídy Leander. Operoval nejprve ve Středomoří, 19. července 1940 bojoval v bitvě u mysu Spatha, ve které byl potopen italský lehký křižník Bartolomeo Colleoni. V únoru roku 1941 loď odplula do Pacifiku.

Dne 19. listopadu 1941 se Hmas Sydney západně od Austrálie střetl s německým pomocným křižníkem Kormoran. Kormoran plul do poslední chvíle pod cizí vlajkou a spojenecký křižník tak dokonale překvapil. Sydney se potopil i s celou posádkou. Ovšem Kormoran dokázal také poškodit a i pomocný křižník skončil nedaleko na mořském dně.

Smrt všech členů posádky Sydney představuje největší ztrátu na autralské válečné lodi za celou válku a Sydney je také největší spojeneckou lodí, která byla potopena i s celou svojí posádkou (u jeho sesterské lodi Neptune, která se potopila v minovém poli, přežil jediný námořník). V březnu roku 2008 se podařilo nalézt vraky obou lodí.

No a o co že to vlasně šlo? Doma jsem to hnedle vygúglovala... Výsledek? :

Můj volný překlad z tisku (Tánička mi jistě promine, že můj překlad není precizní :-)):

19.11.2008, Martin Place, Sydney
Vzpomínkový akt, kdy si Austrálie připomíná 67 let od potopení Hmas Sydney na západním pobřeží Austrálie křižníkem HSK Kormoran, který byl maskován za Holandskou obchodní loď.

Dnes měli pozůstalí první možnost oplakávat své příbuzné vědíc, kde odpočívají. Vrak lodi byl totiž nalezen letos v dubnu 2500m pod mořskou hladinou.

Celý text (zprávu) si můžete přečíst na následující adrese. Text je v angličtině.
http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,24674216-26103,00.html

P.S. Omlouvám se za kvalitu fotek, ale neměla jsem foťák, tak jsem si musela poradit jen s foťákem na telefónu :-)

3 komentáře:

  1. tánička promine, překládání jí stejně zatím moc nejde ... ale vědíc je strašné slůvko:) pus°

    OdpovědětVymazat
  2. Potěšila jsi me i mile překvapila, že takhle vzpomínáš na své předky. Proto bych Tě rád potěšil dodatečným přáním k Tvým včerejším jmeninám.
    Strýců Z.

    OdpovědětVymazat
  3. wow! Téda na takovýhle super blog sje fakt dlouho nenarazila, zážitky.. všechno.. krása!!! Hned bych tam jela taky a už tam zůstala :) Ale asi nebude uplně lehké jen tak si odjet, že? ... Asi musí mít člověk aspoň nějakou školu aby se tam chytil a dělal nějakou trošku práci na úrovni... Jsem moc ráda, že jsem na tenhle blog narazila, je to fakt něco úplně jinýho, díky! TY fotky jsou prostě bomba!!!!!

    OdpovědětVymazat

Google Website Translator Gadget